SAAKP

MÉDIÁ

Tlačová správa 6. 6. 2025, Dunajská Streda 

Sezóna 2025 bude o udržaní návštevnosti a atraktívnych službách

 

Letná sezóna 2025 vo vodnom relaxe prináša množstvo príležitostí na nové zážitky pre návštevníkov. Členovia SAAKP, ktorých je aktuálne 31, rozšíria ponuku služieb o nové atrakcie, tematické podujatia a zvýšia kvalitu služieb. Cieľom je prilákať viac domácich aj zahraničných turistov a vytvoriť ešte príjemnejšie prostredie pre rodiny, mladých ľudí a seniorov.

SAAKP verí, že investície a marketingové kampane jej umožnia udržať konkurencieschopnosť a zvýšiť spokojnosť klientov. „Sme odhodlaní pokračovať v trende zvyšovania návštevnosti a prinášať nezabudnuteľné zážitky pre všetkých,“ uviedol prezident SAAKP Gabriel Somogyi.

Vodný relax je najnavštevovanejší
Akvaparky, kúpaliská a plavárne sú základným pilierom cestovného ruchu v Slovenskej republike. Každoročne sú najvýznamnejším subjektom v návštevnosti, nielen domácich, ale aj zahraničných klientov, pričom podstatná časť z nich má celoročnú prevádzku, čo je v rámci turizmu veľmi dôležité. Vlani ich navštívilo zhruba 6,5 milióna návštevníkov. Od začiatku tohto roka sa však návštevnosť spomalila. Väčšina členov SAAKP musela zvýšiť ceny. Prevádzkovatelia celoročných akvaparkov a plavární už začiatkom roka, ďalších to čaká teraz, pred letnou sezónou. Segment vodného relaxu, len čo sa zotavil po pandémii covidu, dostal ďalšiu ranu. Zvýšenie DPH z 10% na 23% sa prejavilo naplno prejavilo v tomto roku. Okrem dane z pridanej hodnoty sa zvýšili aj iné náklady, ceny energií i personálne výdavky.

Skokové zvýšenie DPH z 10 na 23%
„Naše zariadenia rozdiel o 13 % nedokážu premietnuť do nákladov inak, len zvýšením cien. Niektoré celoročné prevádzky tak už urobili, iní to plánujú práve pred letnou sezónou. Snažíme sa, aby sme ceny upravili naozaj len nevyhnutne, ale veľkou nákladovou položkou sú u nás personálne náklady a samozrejme pociťujeme aj dôsledky transakčnej dane, ceny elektriny a ďalších vstupov,“ vysvetlil prezident SAAKP Gabriel Somogyi. Podľa prezidenta SAAKP je veľmi náročné udržať si návštevníkov, ktorí do areálu možno prídu, ale obmedzujú konzumáciu nápojov a jedál. Viacerí chodia menej často ako v predchádzajúcich rokoch.

Pokiaľ sa celková ekonomická situácia návštevníkov nezmení, môže sa stať, že klienti budú preferovať iné, lacnejšie aktivity, alebo do prevádzok akvaparkov, kúpalísk a plavární neprídu vôbec. Plávanie je súčasťou zdravému životnému štýlu a pre udržanie zdravia obyvateľstva je veľmi prínosné.

Štát môže výrazne pomôcť
Ekonomické dopady výrazne obmedzujú aj investície, nielen tie, ktoré slúžia klientom, ale do technologických zariadení, ktoré sú nevyhnutné pre samotný chod prevádzky. Návštevník pritom porovnáva ponuku viacerých akvaparkov či kúpalísk, hľadá nové zábavné atrakcie, porovnáva ich so zahraničím.

Obrat členov (bez DPH) za január 2025 bol skoro identický s obratom za január 2024. Väčšina členov, až 90%, však od 1. januára pristúpilo k zvýšeniu cien a to v priemere o 13%. Členovia k zvýšeniu cien postupovali individuálne a sú aj kategórie, kde sa ceny nezvyšovali vôbec. Najnavštevovanejšie akvaparky majú ročnú návštevnosť okolo 600 -700 tisíc.

Cieľ domácich i zahraničných turistov
Na Slovensku je vodný relax veľmi významným segmentom cestovného ruchu, a je hlavným motívom pri rozhodovaní domáceho i zahraničného návštevníka pri výbere dovolenky. Konkurencieschopnosť voči okolitým krajinám sa však po zavedení zvýšenej sadzby DPH a transakčnej dane výrazne znížila. Pritom návštevníci vodného relaxu veľmi často využívajú aj ďalšie turistické aktivity v okolí, v regióne.

Prezident SAAKP
Mgr. Gabriel Somogyi