SAAKP

MÉDIÁ

Tlačová správa 12. 12. 2024

Rok 2025 bude o výzvach udržať návštevnosť a atraktivitu ponúkaných služieb

 

Slovenská asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární (SAAKP) sa na valnom zhromaždení v Aquacity Poprad zhodla, že vzhľadom na prijatý konsolidačný balíček a na to naviazaný nárast všetkých vstupných nákladov je úprava cien vstupného nevyhnutná.

Napriek masívnemu zvýšeniu DPH z 10 na 23% a zavedenie transakčnej dane budeme klásť dôraz na možnosti a kúpyschopnosť obyvateľstva. Uvedomujeme si, že ceny nie je možné zvýšiť paušálne o 20 – 30% preto pristúpime len k minimálnym, nevyhnutným úpravám cenníkov“ konštatovalo Prezídium SAAKP.

SAAKP zastupuje záujmy akvaparkov, kúpalísk a plavární poskytujúcich služby súvisiace s umelým vodným relaxom. Od vytvorenia tejto odbornej platformy v roku 2020 s 22 zakladajúcimi členmi má asociácia aktuálne 30 členov, majiteľov a prevádzkovateľov vodného relaxu a zábavy. Aktuálne rokovanie potvrdilo doterajšie orgány i prezidenta SAAKP Gabriela Somogyiho vo funkcii.

Akvaparky, kúpaliská a plavárne sú základným pilierom cestovného ruchu v Slovenskej republike. Každoročne sú najvýznamnejším subjektom v návštevnosti, nielen domácich, ale aj zahraničných klientov, pričom podstatná časť z nich má celoročnú prevádzku, čo je v rámci turizmu veľmi dôležité.

Jednoznačne sú tieto zariadenia najnavštevovanejšie turistické atrakcie na Slovensku, ročne je to zhruba 6,3 milióna návštevníkov. Minulý rok počet návštevníkov v akvaparkoch a kúpaliskách i plavárniach konečne prekonal čísla pred pandémiou v roku 2019. Aj keď zvýšenie bolo malé, len o 1,8%. Tohtoročná končiaca sezóna sa ukazuje byť porovnateľná, čo malo znamenať, že sa segment vodného relaxu zotavil. To sa však zvýšením DPH na 23% v budúcom roku zmení. Okrem dane z pridanej hodnoty sa výšia aj náklady, ceny energií i personálne výdavky.

„Pobyt pri umelej vodnej ploche má multiplikačný efekt, keďže každé euro minuté v akvaparku vyvolá míňanie ďalších financií na ubytovanie, stravovanie, zábavu i darčekové predmety. To znamená, že na výkone slovenského cestovného ruchu i prezentácii Slovenskej republiky máme naozaj zásadný podiel“, uviedol prezident SAAKP Gabriel Somogyi. Dodal, že chcú zostať dostupní širokej verejnosti, aj keď to bude za cenu hľadania ďalších úspor a väčšej efektivity. Ekonomická situácia, s ktorou sa budú musieť členovia SAAKP vyrovnať, je preto veľmi zložitá. “Sme k tomu nútení, aby sme ceny vstupného navýšili, ale urobíme všetko pre to, aby sme zostali pre našich návštevníkov dostupní a aby sa relax pri vode nestal luxusom pre vyvolených.“

Členovia asociácie po dvoch covidových rokoch a energetickej kríze sú podfinancovaní a trápia sa investičným deficitom, a to nielen pri výstavbe nových atrakcií, ale aj v obnove technologických zariadení s dôrazom na moderné, ekologické a menej energeticky náročné riešenia. Budúci rok mal byť prelomový, najmä v realizácii väčších investícií. Členovia asociácie veria, že práve v tom im môžu pomôcť aj zdroje z Fondu na podporu cestovného ruchu.

Na Slovensku tvorí rekreačné kúpeľníctvo veľmi významný segment cestovného ruchu, a je hlavným motívom pri rozhodovaní domáceho i zahraničného návštevníka pri výbere dovolenky. Konkurencieschopnosť voči okolitým krajinám sa po zavedení zvýšenej sadzby DPH a transakčnej dane výrazne zníži, pričom Slovensko bolo aj kvôli termálnym prameňom vyhľadávanou doménou.

 

Prezident SAAKP
Mgr. Gabriel Somogyi